Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Kan bidra til et normalt kolesterol.

Du har sikkert hørt at havre er sunt, men kanskje visste du ikke at havre inneholder betaglukaner, en type fiber som er gunstig for kolesterolet, blodsukkeret og kanskje også betennelse.

Betaglukaner kan derfor redusere risikoen for hjerte- og karsykdom, og bidra til å normalisere blodsukkeret etter et måltid.

Betaglukan er positivt for kolesterolet

Høyt totalkolesterol og LDL-kolesterol øker risikoen for hjerte- og karsydom, men forskning har vist at betaglukaner kan senke kolesterolet hos personer med for høyt kolesterol, og vedlikeholde et normalt kolesterol.

Et inntak på 3 gram betaglukaner per dag, har vist seg å kunne senke totalkolesterolet og LDL-kolesterolet med 5-10 %.

I tillegg til å være bra for kolesterolet, tyder forskning på at betaglukaner kan øke metthetsfølelsen og utskillelsen av appetitthemmende hormoner. Dette er viktig for deg som ønsker å passe vekten.

Slik får du best effekt av betaglukaner

Både havregryn, havrekli og havremel inneholder betaglukaner. For å oppnå en gunstig effekt på kolesterolet fra havre, bør du spise 3 gram betaglukaner daglig i noen uker.

Dette tilsvarer 55 g havrekli (minst 5,5 % betaglukan) eller 75 gram (2 dl) havregryn (4 % betaglukan) per dag.

Den kolesterolsenkende egenskapen øker ytterligere når du spiser havrefibre flere ganger daglig, for eksempel til frokost og kvelds.

Logg inn

DIN UKE

Oppskrifter