Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:
Annonse:

Dørstokkmila er uendelig lang!

Jeg er en 32 år gammel mann som er relativt normalvektig, men har selvfølgelig litt ekstra kosekilo på magen etter en lat sommerferie. Problemet mitt er at jeg rett og slett ikke orker å trene, selv om jeg har tid og ønsker å komme i bedre form. Hver søndag tenker jeg at neste uke er det på tide å starte, men så kommer mandagen for brått på, og jeg sitter heller i sofaen hele kvelden. Det hjelper heller ikke at "alle" andre klarer å trene hele tiden. 

Har du noen enkle tips for å få meg ut på trening?


Muskelfysiolog og personlig trener Helene Høimyr svarer: 

helene
Helene Høimyr har en mastergrad i muskelfysiologi og bachelor i molekylærbiologi fra Universitetet i Oslo. Hun er også utdannet personlig trener, treningsveileder og kostveileder på Norges Idretsshøyskole.
Kontakt: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Hei, og takk for spørsmål!

Du beskriver en situasjon som veldig mange, både kvinner og menn kan kjenne seg igjen i. 

Hverdagen krever sitt, og med en timeplan der trening ikke er en naturlig del, vil dørstokkmila noen ganger bli nesten uoverkommelig. At du ikke orker å trene er ikke så uvanlig, fordi det å begynne å trene ofte krever mye energi, også mentalt sett. 

Du skriver ikke noe om din tidligere treningserfaring, men siden det høres ut som om det er lenge siden forrige treningsøkt får du noen tips med tanke på dette. 

  • Tenk gjennom og sett av tid til treningsøkter i tiden fremover. Treningen må få sin egen tid, og ikke skyves unna til fordel for andre ting.
  • I starten er det viktig å ikke overdrive hyppighet, intensitet, eller krav til seg selv. Begyn rolig og realistisk!
  • Planlegg dagene du skal trene, pakk treningstøy, ha mat tilgjengelig, og gjennomfør øktene som du har tenkt. 
  • Finn ut hvilke aktiviteter du liker, eller kan tenke deg å gjenta. 
  • Kontinuitet er viktig for å skape en god vane, men ikke gi opp om du ikke klarer å følge planen til punkt og prikke. 
  • Start med varierte treningsøkter, og fokuser gjerne på utholdenhet i starten for å få god effekt på både pust og puls. 
  • Det blir tungt i starten, men du vil raskt merke at treningen gir deg mer energi og motivasjon i hverdagen!

Vennlig hilsen Helene Høimyr

Annonse:
Annonse: