Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

De siste årene har flere amerikanske byer pålagt restaurantkjeder å oppgi kalorier på menyene sine.

Etter en tur til New York i vår, tok helseminister Jonas Gahr Støre til orde for dette også i Norge. Spørsmålet er om det har noe for seg?

Mange vet ikke hvor mange kalorier de trenger

I New York ble store restaurant- og kaffekjeder pålagt å ha kalorinformasjon på sine menyer allerede i 2008. Om dette har noe for seg er foreløpig usikkert, men mye tyder på at denne informasjonen kun hjelper de som allerede leser på innholdsfortegnelser. Altså de helsebevisste.

Noe av grunnen til dette er nok at mange rett og slett ikke vet hvor mange kalorier de trenger i løpet av den dag, og derfor ikke kan gjøre seg opp noen formening om en oppgitt mengde kalorier i en rett er mye eller lite.

Les også: Så mange kalorier trenger du

Hjelper ikke med informasjon

En ny studie i American Journal of Public Health, har undersøkt effekten av å gi lunsjgjester på to McDonaldsrestauranter i New York informasjon om hvor mye kalorier de egentlig trenger.

På vei inn i restauranten ble tilfeldige gjester gitt en lapp med enten informasjon om anbefalt daglig inntak av kalorier, anbefalt kaloriinntak per måltid eller ingen informasjon i det hele tatt. På vei ut leverte de sin lapp sammen med kvitteringen som viste hva de hadde kjøpt.

Forskerne hadde på forhånd trodd at informasjon om anbefalt kaloriinntak i et enkelt måltid ville ha best effekt, siden det blir den mest direkte sammenligningen. Dette fant de dessverre ikke, det var heller en svak tendens mot at informasjonen førte til kjøp av måltider med høyere kaloriinnhold.

Et tiltak for de som trenger det minst

Betyr det at dette er et tiltak vi bare kan kaste på båten med en gang? Kanskje ikke, men det betyr at det er et tiltak som kanskje ikke treffer dem som trenger det mest, eksemplifisert i denne studien av amerikanere som spiser lunsj på McDonalds.

Antakelig er økonomiske virkemidler mer effektive for å nå alle grupper av befolkningen. Et forslag er et system med avslag på måltidet om man bestiller vann eller lettbrus som drikke.

Et annet tiltak for fastfoodrestauranter kan være at pommes frites ved siden hovedretten kommer i kun liten størrelse eller koster mer.

Kilder:
J.S Downs et al, Supplementing menu labeling with calorie recommendations to test for facilitation effects, American Journal of Public Health, September 2013, s1604:1609 Vol 103, No 9
Annonse:
Annonse: