Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Sunne små mellommåltider.

Grøt har blitt trendy, ikke minst blant de mest helsebevisste. Rømmegrøt, og andre feite grøter laget av finmalt mel, toppet med både smør og sukker, er nok ikke det sunneste du kan spise. Velger du en grøt laget av helkorn som bygg eller havre, får du derimot et sunt og fiberrikt måltid som metter godt og gir deg bra med næringsstoffer.

Kosthold for deg som vil bli sunnere og sprekere

Sunne frø og korn

Både havre og bygg er rike betaglukaner. Dette er en type fiber som kan virke kolesterolsenkende, og som derfor er bra for helsa. Betaglukaner har også vist seg å gi et stabilt blodsukker, noe som gir mindre søtsug, bedre konsentrasjon, lettere for å holde vekten, og som er en fordel for de som har eller står i risiko for å utvikle diabetes type 2.

Forskning viser at de som spiser bra med fiber og fullkorn, har redusert risiko for livsstilssykdommer som hjerte- karsykdom, diabetes type 2 og kreft.

I noen av grøtene som er vurdert i denne testen er det også quinoa, et frø som er rikt på næringsstoffer.

Derfor bør du spise quinoa

Grøt i farta

I denne testen har vi sammenliknet næringsinnholdet i ferske porsjonsgrøter.

Alle typene passer fint både som frokost, mellommåltid, lunsj og kveldsmat. Ingen av dem inneholder veldig mye kalorier, og heller ikke så mye protein. Vil du ha et måltid som metter enda litt bedre, kan du derfor ha i for eksempel litt cottage cheese eller nøtter i grøten.

Trendy med grøt

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sett på innholdet av sukker, mettet fett, fiber, og protein, i de ulike grøtene. Vi har latt sukker og fiber telle dobbelt, ettersom de fleste får i seg for lite fiber men mer enn nok sukker. Mye sukker og mettet har trukket ned, mens protein og fiber har trukket opp.

Smak er ikke en faktor i testen, men du kan stemme på den du syns smaker best.

Vi har valgt å gi 4-6 fordi ingen av grøtene fortjener dårligere terningkast enn dette. Produktene er rangert i forhold til hverandre. Et produkt som får terningkast 6 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter.

Article Index

Annonse:
Annonse: