Foto: Erik Helgeneset

Grovt brød er en viktig kilde til fiber og fullkorn. Spiser du en del brød er grovt brød også en fin kilde til jern. Jo grovere brødet er, desto bedre er det. Mange av oss får nemlig i oss langt mindre fiber enn anbefalt.

Det er også et poeng å velge brød som inneholder en høy andel fullkorn. Forskning viser nemlig at det er sammenheng mellom inntak av fullkorn, grove kornprodukter og fiberrike matvarer og redusert risiko for hjerte- og karsykdommer, type 2-diabetes og kreft i tykk- og endetarm. Derfor anbefaler Helsedirektoratet vårt å velge fullkornsprodukter, gjerne så grove som mulig, og få i oss minst 75 gram fullkorn per dag.

Derfor bør du spise fiber og fullkorn

Sjekk grovhetsprosenten

De fleste brød merkes i dag med Brødskalaen, en sirkel som sier noe om hvor mye hele korn, kli og sammalt mel det er i et brød. Jo større del av sirkelen som er skravert, desto grovere er brødet. Når ¾ av sirkelen er skravert, kan brødet kalles for grovt. Hvis hele sirkelen er skravert, klassifiseres brødet som ekstra grovt.

Men brødskalaen kan være litt misvisende. Man skulle for eksempel trodd at hvis ¾ av brødskalaen er skravert, så er brødet 75 % grovt. Men det stemmer nødvendigvis ikke. Det er nemlig slik at straks brødet har en grovhetsprosent over 50, for eksempel 51 %, har produsenten lov å skravere ¾ av brødskalaen. Hvis du ikke er klar over dette, og ikke sjekker grovhetsprosenten, kan du altså tro at du kjøper et brød med 75 % grovhetsgrad, men i virkeligheten ende opp med et brød som bare er 51 % grovt.

Skal du virkelig gå for de groveste brødene, bør du derfor ta en titt på grovhetsprosenten. Hvis du vil ha et ordentlig grovbrød bør du velge et som har en grovhetsprosent mellom 75 og 100.

Hjemmebakt eller industrifremstilt brød?

Veldig mange kjøper brød fremfor å bake selv. Men det er flere fordeler med å bake brød. Hjemmebakt brød er mye billigere enn brød kjøpt i butikk. Baker du brødet selv, kan du
dessuten begrense innholdet av salt, og unngå unødvendige tilsetningsstoffer.

Butikkbrød kan for eksempel inneholde tre ganger så mye salt som hjemmebakt brød, og noen brød kan også være tilsatt sukker. De fleste butikkbrød er dessuten tilsatt ekstra gluten.

Gluten finnes naturlig i alle norske kornslag, utenom havre. Hvetemel inneholder mye gluten.
Gluten danner et nettverk av små vegger som holder gass og vanndamp innesperret i deigen, og gjør at gjærbakst hever seg. Når det skal bakes grovere brødtyper og bakervarer brukes det mindre eller ikke noe hvetemel, og derfor tilsetter produsentene ekstra gluten for at brødene skal heve bedre.

Slik finner du det groveste brødet

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet et utvalg grove brød med fullskravert brødskala som er å få kjøpt i de største matvarekjedene. For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av umettet fett, fiber, salt og grovhetsprosent. Fiber og grovhetsprosent teller dobbelt, ettersom dette er viktige faktorer for å avgjøre hvor sunt et brød egentlig er. Mye fiber, umettet fett og høy grovhetsprosent har trukket opp, mens innholdet av salt har trukket ned.

Smak er ikke en faktor i testen. Du kan derimot stemme på hvilken du syns smaker best under.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast 6. Vi har valgt å ikke gi lavere terningkast enn 4 ettersom alle disse brødene er sunnere enn andre typer brød som inneholder enda mindre fiber og fullkorn. Et produkt som får terningkast 4 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 4 er dårlig, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.