Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:
Annonse:
Annonse:

Hvis du dyrker squash, så har du kanskje oppdaget at den leverer fortere enn hva du klarer å spise. 

Nå er det sesong for squash. Den vokser fort og kan bli veldig stor, men hva skal du lage ut av denne flotte grønnsaken?

Jeg har mye squash i kjøkkenhagen nå; gule, grønne og runde. Visste du at den smaker best om du tar den før den blir alt for stor? Plukk den når den er akkurat passe, da vil planten bare fortsette å produsere nye frukter.  

Squash er en kalorifattig grønnsak som inneholder litt kostfiber og er en kilde til vitamin C, kalium og folat. Samtidig innholder den mindre mengder av en rekke vitaminer og mineraler og hele 94 % vann. 

Et lite knep når du lager mat med squash er å få den til å slippe på noe av vannet sitt. Når vanninnholdet reduseres blir både smaken og næringsstoffene mer konsentrerte. Ved å la squashen få dryppe av seg og deretter steke den på moderat varme, vil mye av vannet forsvinnet. Du vil bli overrasket over hvor mye den krymper inn. Av en stor squash blir det en liten klatt igjen, men desto lettere blir det å få i seg de gode næringsstoffene som finnes i squash.

Det er mye godt du kan lage med squash.

Squashspagettti 

En rett som kan severes til det meste av middagsretter

  1. Bruk en mandolin eller en spiralkutter og lag tynne strimler av squashen. Dersom squashen er veldig stor, så kan du droppe den svampaktige kjernen, fordi den ikke egner seg så godt til matlaging. 
  2. Legg spagiettien i et dørslag og dryss på litt salt. Bland godt og sett dørslaget over en bolle. La squashen stå i 1/2-1 time og renne av seg. Deretter skyller du spagettien godt i vann for å fjerne saltet. Klem squashen lett for å å bort overflødig væske. 
  3. Klem over lime- eller sitronjuice. Ha på nykvernet pepper og rapsolje og ev. litt salt (smak før du salter). Topp med revet parmesan. 

Stekt squash

En god side rett til middager, i sandwicher og på ostesmørbrød

  1. Riv squashen med et rivjern. Legg den i et dørslag og dryss på ørlite salt. Vend squashen noen ganger med hånden. Sett dørslaget over en bolle. La squashen stå i 1/2-1 time og renne av seg. Skyll den godt i vann og klem overflødig væske godt ut med hendene.
  2. Varm opp rapsolje i en stekepanne. Stek squashen på middels varme under stadig omrøring til den brunes. Mengden squash krymper svært mye. Ta stekepannen av platen. Bland inn litt presset hvitløken.

Ovnsbakt squash

Bak squash i ovnen med andre grønnsaker, f.eks. paprika, aubergine, gulrot, pastinakk, potet, søtpotet, som du serverer til middagen eller har på pastaretter

  1. Del squash og de andre grønnsakene i passe store biter. 
  2. Legg dem på en stekeplate og ha på olivenolje. Bland godt slik at olivenoljen dekker grønnsakene. 
  3. Dryss over krydder som salt, pepper, paprika, spisskummen, gurkemeie og krydder urter. 
  4. Stekes i ovnen på 225°C til alle grønnsakene er møre. 

Forøvrig er squash også godt i supper, på pai og på grillen.

Få flere oppskrifter med squash på bloggen Lise von Krogh - Enkelt, sunt og godt

Annonse:
Annonse: