Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Økt midjemål hos de som drikker mye brus.

Alle er enige om at tomme sukkerkalorier i brus ikke er bra for oss. De gjør deg hverken mett eller bidrar med næringsstoffer du trenger. Dessuten kan de tippe vekta i feil retning.

Men er brus også usunt for slanke og friske tenåringer?

I Australia har det blitt gjort en studie der man så på kostholdet til en gruppe ungdommer i 14 og 17 års alderen. Hensikten med studien var å se om det allerede i tenåringene gir ugunstige helseeffekter av å drikke brus, uavhengig av vekt og BMI.

Økt risiko for diabetes og hjerte- karsykdom

Ungdommene drakk i snitt ca 3 dl sukret brus hver dag, men i gruppen blant de som drakk mest brus var inntaket på 6,5 dl daglig.

Undersøkelsen viste at de som hadde det høyeste brusinntaket hadde høyere nivå av triglyserider i blodet og lavere HDL-kolesterol. Begge to er faktorer som øker risikoen for metabolsk syndrom og diabetes, og hjerte- og karsykdom.

Større mage og høyere vekt av brus

De ungdommene som økte brusinntaket fra de var 14 til de ble 17 år, økte sin BMI med nesten 4 % i snitt. Midjemål, som er et viktig mål på risiko for metabolsk syndrom økte også for både gutter og jenter med økende brusinntak.

Det er lett å tenke at slanke og friske mennesker, og særlig barn og unge, kan spise hva de vil så lenge de holder vekten. Denne studien tyder på at barn og unge som i utgangspunktet er slanke, kan gå opp i vekt og få større midjemål hvis de drikker for mye brus.

Næringsrike drikker fremfor brus

På den annen side er mange barn og unge i dag med på aktiviteter nesten hver dag, og for helsebevisste foreldre kan det være vanskelig å få i dem nok energi gjennom sunn mat, særlig i en voksefase.

I disse tilfellene vil det være lurt å fokusere på sunne energiholdige drikker som melk, lett sjokolademelk, drikkeyoghurt eller ren fruktjuice. Disse bidrar med næringsstoffer og proteiner(unntatt juice) som gjør dem til sunnere valg enn brus.

Kilde:
G.L Ambrosini et al, Prospective associations between sugar-sweetened beverage intakes and cardiometabolic risk factors in adolescents, American Journal of Clinical Nutrition 20013;98:327-34
Annonse:
Annonse: