Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Hva skjer egentlig med næringsinnholdet i druen når den tørker inn og blir til en rosin?

Rosiner lages når druer tørker på stilk eller plukkes og legges til tørk. Noen druer blir dyppet i kokende vann eller vasket med varm askelut, ofte tilsatt olivenolje, før tørkingen. Fargen på rosinen avhenger av fargen på druen. Noen er svarte, andre fiolett, gul eller røde. På sammen måten kan også tørrhet, størrelse og søthet variere. 

Næringsinnhold pr. 100 gram Druer Rosiner
Vann, g 83 15
Energi, kcal 62 271
Fett, g 0,2 0,5
Mettede fettsyrer, g 0 0
Karbohydrat, g 13,8 61,9
Sukkerarter, g 13,8 59,2
Kostfiber, g 1,1 3,7
Protein, g 0,7 3,1
Salt, g 0 0
Vitamin A, RAE 2,0 0,0
Vitamin D, µg 0 0
Vitamin E, mg-alfa-TE 0,3 0,1
Vitamin K, µg 14,6 3,5
Tiamin, mg 0,07 0,11
Riboflavin, mg 0,07 0,12
Niacin, mg 0,2 0,8
Vitamin B6, mg 0,09 0,17
Folat, µg 5 5
Vitamin B12, µg 0 0
Vitamin C, mg 2 2
Kalsium, mg 12 50
Jern, mg 0,3 1,1
Kalium, mg 275,0 749,0
Magnesium, mg 9 32
Sink, mg 0,1 0,2
Selen, µg 0,0 0,0
Kopper, mg 0,13 0,32
Fosfor, mg 20 101
Mangan, mg 0,07 0,30
Jod, µg 0,4 2,0

Vanninnholdet påvirker næringsstoffinnholdet. Druer har et vanninnhold ca. 83 prosent. Når de tørker forsvinner nær 70 prosent av vannet. En rosin er ganske tørr og har bare 15 prosent vann.

En rosin har høyere næringstetthet enn en drue fordi alt næringsinnholdet blir konsentrert når så mye av vannet forsvinner. Også kaloriinnholdet øker når druen tørker, dvs. én drue som blir én rosin vil ha mye av samme næringsinnholdet. Men når vi sammenligner 100 gram druer mot 100 gram rosiner så ser vi en betydelig forskjell i næringsinnholdet. 

Fire ganger så høyt kaloriinnhold i rosiner

Verken druer eller rosiner har noe særlig fett eller protein. Det er først og fremst karbohydrater, dvs. fruktsukker, som bidrar med energien i druer rosiner. Mens druer inneholder ca. 15 % karbohydrater, så har druer hele 66 % karbohydrater. 

  • 100 gram druer gir 62 kcal og 15 gram karbohydrater
  • 100 gram rosiner gir 271 kcal og 66 gram karbohydrater 

Både druer og rosiner har kostfiber, men rosiner gir mest kostfiber. 

Druer er fint å spise i hverdagen som en porsjon (100 gram) av fem om dagen, mens rosiner er ikke noe du trenger å overdrive inntaket av nettopp fordi de er så sukker- og energittette. Men på lik linje med fiken, og annen tørket frukt er rosiner helt supert å ha med på tur og trening når du trenger ekstra med energi. 

Vitaminene

Vitamininnholdet blir også mer konsentrert ved tørking, men ikke så høyt som man kanskje skulle tro. Vitaminer er organiske forbindelser som ikke tåler all verdens påkjenning. Luft, varme og lys er ytre påkjenning som kan bryte ned vitaminer. Særlig B-vitaminene og vitamin C er utsatt. Rosiner har litt høyere B-vitamininnhold enn druer, men vitamin C-innholdet er lik. Det betyr at druen taper en god del vitamin C-et sitt under tørkingen. På den andre siden er ikke druer så rike på vitamin C i utgangspunktet, så tapet blir ikke så viktig rent ernæringsmessig. 

Høyere mineralkonsentrasjon

Mineralene derimot tåler tørking godt, nettopp fordi de er mineraler og uorganiske. Alt fra mineralene kalsium, kalium, magnesium til sporstoffene jern, sink, kobber, fosfor og jod øker i konsentrasjon når vi sammenlinger 100 gram druer mot 100 gram rosiner. Men rosiner er først og fremst en god kalium og kobberkilde. Innholdet av de andre mineralene og sporstoffene er egentlig ikke så høyt. 

Vær forsiktig med å gi barn under tre år for mye rosiner

Barn kan godt få druer i matpakken og som dessert. En håndfull tilsvarer en porsjon av 5 om dagen. Akkurat passe søtt og sunt. 

Rosiner kan du derimot være forsiktig med å gi barn for mye av. Et overdrevent inntak tilsvarer ca. 6 esker (á 45 gram) i uken for 1 til 2 åringer. Dette kan føre til et for høyt inntak av muggsoppgiften okratoksin A (OTA). 

Mindre enn 6 esker i uken er trygt med hensyn til muggsoppgift, men kan likevel føre til mye sukker i kosten. Selv om dette er naturlig forekommende sukker, kan det gi hull i tennene og for høyt kaloriinntak. 

  • En 45-grams eske gir ca. 30 gram sukker, tilsvarende 15 sukkerbiter.

Kilder:

Rosiner. (2017, 1. november). I Store norske leksikon. Hentet 14. januar 2018 fra https://snl.no/rosiner.

Vær påpasselig med inntak av rosiner til små barn. Matportalen, 2017. Lest 14. januar 2017.

Mattilsynet, Helsedirektoratet og Universitetet i Oslo. Matvaretabellen 2017. www.matvaretabellen.no

USDA. USDA National Nutrient Database for Standard Reference, Release 28. Version: September 2015.

Annonse:
Annonse: