Foto: Erik Helgeneset

Hvis du er glad i skinkepålegg, har du et stort utvalg å velge mellom. Men er det noen forskjell på disse når det kommer til sunnhet?

Magert kjøtt med lite kalorier

Felles for alle skinkepålegg er at de er inneholder lite fett og mye protein. Skinkepålegg er magert, renskåret svinekjøtt som normalt inneholder 1-3 prosent mettet fett. Det meste av fettet i skinke er enumettet. En del fett er også mettet og litt er flerumettet. Mye av det enumettede fettet i skinke er det samme som vi finner i olivenolje. I skinkepålegg finner du en mer at dette gunstige fettet enn for eksempel i salami.
På grunn av den høye andelen kjøtt, er skinke et proteinrikt pålegg som metter godt uten å gi så mye energi (kalorier).

Så mange kalorier trenger du

Sjekk saltinnholdet
Skinke og annet kjøttpålegg inneholder mye salt. Et høyt inntak av salt øker risikoen for hjerte- og karsykdom og visse former for kreft. Derfor er det viktig å være bevisst på saltinntaket. Skinke er et magert pålegg, noe som er bra, men samtidig er det viktig å ikke spise altfor mye ettersom det inneholder såpass mye salt. Tar du en titt på næringsinnholdet i de forskjellige typene skinke, ser du at det kan være ganske stor forskjell på hvor mye salt de inneholder. Skal du tenke sunnhet, bør du gå for en av de som inneholder minst salt. Når det er sagt; salt er et konserveringsmiddel, så noe salt må vi ha for at skinken ikke skal bli bedervet.
En teskje salt er mer enn nok

Mange inneholder karragenan

Flere av skinkene i denne testen inneholder tilsetningsstoffet karragenan (E407). Karragenan har evne til å trekke til seg vann og danne en gelélignende substans, og er godkjent til bruk i matindustrien. Men i løpet av de siste årene har en del eksperter begynt å stille spørsmål til bruken av karragenan i mat. Grunnen til dette er at forskning på dyr har vist at karragenan kan fremkalle betennelse i tarmen, sannsynligvis som følge av endringer i tarmfloraen. De som er skeptiske til karragenan mener at dette tilsetningsstoffet heller ikke er gunstig for oss mennesker. Vi vet fremdeles ikke nok om dette, men hvis du vil være føre var kan det være lurt å velge en skinke som ikke inneholder dette tilsetningsstoffet.

En grei regel kan være å velge skinker uten karragenan og med forholdsvis kort ingrediensliste.

Dette bør du vite om karragenan

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet en rekke skinkepålegg, som er å finne i de største matvarekjedene. Vi har ikke sett på pålegg laget av kylling og kalkun, og vi har heller ikke tatt med hamburgerrygg. For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av mettet fett, salt og andel kjøtt. En høy andel kjøtt har trukket opp, mens innholdet av mettet fett og salt har trukket ned. Skinker som ikke inneholder karragenan har fått plusspoeng for dette.

Smak er ikke en faktor i testen. Du kan derimot stemme på hvilken du syns smaker best under.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast 6 og det minst sunne får terningkast 4. Et produkt som får terningkast 6 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 4 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

{advpoll id='145' view_result='0' width='0' position='center'}