Foto: Erik Helgeneset

Fylte tortillas er ikke lenger bare fredagskos, men hverdagsmat for mange familier. Enkelt å lage, noe de fleste liker, og en middag der vi selv kan bestemme fyllet.

Pøs på med grønnsaker

En tortillalefse fylt med magert kjøtt, kylling, fisk, eller bønnestuing, og massevis av grønnsaker er uten tvil et sunt middagsalternativ. Bruk gjerne både rødløk, oliven, bønnespirer, salat, mais, tomat, agurk og hjemmelaget guacamole. Salsaen kan du også lage selv. Dermed har du et måltid stappfullt av farger og sunne plantestoffer.

Fyller du derimot en tortilla med den feteste kjøttdeigen, lite grønnsaker, seterrømme og massevis av ost, blir det et måltid med mye mettet fett og kalorier og mindre av de verdifulle næringsstoffene vi trenger.

Det er altså fyllet, og i mindre grad typen tortilla, som avgjør om dette blir en sunn middag eller ikke.

Les også: Lag ditt eget tacokrydder

Flere glutenfrie alternativer

Fire av tortillaene i denne testen er glutenfrie, noe som er positivt for de som ikke tåler gluten. Fylte tacoskjell eller glutenfrie tortillas er en populær middag til hele familien, og et fint valg hvis en av barna tar med seg en venn hjem til middag som ikke tåler gluten.

Tror du at du ikke tåler gluten?

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sett på et utvalg tortillalefser som er å få kjøpt i de største matvarekjedene. Vi har tatt utgangspunkt tortillaenes innhold av mettet fett, sukker, fiber, protein og salt. Mye fiber har trukket opp mens sukker, mettet fett og salt trekker ned.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast 6 og det minst sunne får terningkast 3. Et produkt som får terningkast 5 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter i andre tester. Grunnen til at vi ikke har gitt lavere enn terningkast 3, er at ingen av tortillasene i denne testen kan regnes som direkte usunne.

{advpoll id='131' view_result='0' width='0' position='center'}