Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Unødvendig men greit innimellom.

Hei!

Jeg har bestemt meg for å komme skikkelig i form i løpet av høsten, og har begynt å trene styrketrening tre ganger i uken. I tillegg går jeg en del på tur. Jeg kunne gjerne gått ned 5-6 kilo, men har lyst til å beholde/øke muskelmassen min. Jeg prøver å spise sunt, men er litt usikker på om jeg får i meg nok protein. Mitt spørsmål er derfor om jeg bør spise en proteinbar etter trening?


Klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius svarer:

Cathrine Borchsenius
Cathrine Borchsenius er utdannet klinisk ernæringsfysiolog med mastergrad i klinisk ernæring fra Universitetet i Oslo. Cathrine er kjent fra "Sunt og Godt" på TV2, og er en hyppig brukt ekspert i media. Cathrine er gründer og daglig leder av www.bramat.no, og og jobber dessuten som konsulent/rådgiver innen ernæring.

Kontakt: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Hei og takk for spørsmål!

Bra at du er inne i gode rutiner i forhold til trening! Etter trening trenger du påfyll av både karbohydrater og protein for å få maksimal restitusjon. Myseprotein, altså protein fra melk, er det som gir best restitusjon.

I følge Olypiatoppen bør et restitusjonsmåltid inneholde 15-20 gram protein og 30-50 gram karbohydrat. En stor og veltrent person kan trenge i overkant av dette. Har du trent så hardt og lenge at glykogenlagrene dine er tappet, vil du trenge mer karbohydrater. Men det vil jeg ikke tro du har gjort når du har trent styrketrening.

Spiser du sunt og variert, og er bevisst på å spise et måltid etter trening, vil du uten problemer få i deg det du trenger av både karbohydrater og protein for å få maksimal restitusjon og oppbygning av muskler. Men det er selvfølgelig viktig å være litt bevisst på gode kilder til protein, altså meieriprodukter, kjøtt, fisk, egg, og belgfrukter. Særlig meieriprodukter er gunstig ettersom disse jo inneholder myseprotein som gir best restitusjon.

Du trenger altså ikke proteinbar etter trening. MEN, hvis det er lenge du skal spise neste måltid, kan det være helt greit å ta en proteinbar. Men da bør den i tillegg til å inneholder 15-20 gram protein også inneholde karbohydrater. Det er mange proteinbarer som inneholder bra med protein, men ikke like mange som også inneholder karbohydrater. Dette kan du selvfølgelig løse ved å både spise en proteinbar og for eksempel drikke en smoothie eller spise en banan.

Proteinbar kan også være greit de gangene du ikke orker å spise så mye mat, og kanskje bare har lyst til å lage deg noen brødskiver eller en smoothie. Da kan det være fint å spise en proteinbar, proteinpudding el. I tillegg for å være sikker på at du får i deg det du skal av protein.

Men, så er det jo dette med vekten og kalorier også da! Hvis målet er å gå ned noen kilo, er det også viktig at du er litt bevisst på å ikke få i deg for mye energi. Spiser du proteinbarer, så bør du derfor være bevisst på at du tar dette med i energiregnskapet ditt og husker på at det inneholder kalorier.

Ta gjerne en titt på vår test av proteinbarer!

Beste hilsen Cathrine Borchsenius

Annonse:
Annonse: