Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Pass på magemusklene når du trener!

Hei, jeg er gravid og venter bare på å føde. Magemusklene mine delte seg for 6 måneder siden, så lurer jeg på hvilken trening som er den beste treningen for magemusklene og hva er den beste generelle treningen etter å ha gått gravid? — Emilie


Muskelfysiolog og personlig trener Helene Høimyr svarer:

helene
Helene Høimyr har en mastergrad i muskelfysiologi og bachelor i molekylærbiologi fra Universitetet i Oslo. Hun er også utdannet personlig trener, treningsveileder og kostveileder på Norges Idretsshøyskole.
Kontakt: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Hei Emilie!

Så spennende!

Magemusklene deler seg ganske raskt i en graviditet, og det gjelder å tilpasse treningen for å unngå å fremprovosere et større mellomrom mellom disse, både under og etter graviditet.

Generelt sagt bør du utføre øvelser der du har kontroll på at det ikke danner seg en spiss/pyramide ut fra der magemusklene har delt seg. Dette skjer ikke like tydelig hos alle, men man bør uansett unngå øvelser der du må skape et høyt buktrykk, og øvelser der du har magen vendt ned mot underlaget (feks pushups, planke, stående roing osv). Sidemuskulaturen i kjernen kan du trene med feks sidehev, men pass også på her at det ikke blir for tungt og denne spissen presses frem på midten av magen. De rette magemusklene er det ikke noe poeng i å trene under graviditeten, da de er strukket og delt og dermed lite funksjonelle. Den indre kjernemuskulaturen er viktig å styrke, både under og etter graviditet, da dette er den muskulaturen som holder buken på plass og forhindrer at magen presses ut mellom de delte yttre magemusklene.

Etter graviditet vil det være ekstra viktig å styrke den indre kjernemuskulaturen, samt bekkenbunnen en tid før du begynner med feks løping og tunge løft.

Jeg vil anbefale deg å ta deg god tid til dette, og få sjekket både magemuskler og bekkenbunn før du begynner med hard trening etter de anbefalte 6 ukene etter fødsel.

Meld deg gjerne inn i vår medlemsklubb der du kan følge treningsprogrammer for gravide og få flere tips om trening.

Lykke til

Helene Høimyr, muskelfysiolog,

Annonse:
Annonse: