Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Stappfull av antioksidanter, fattig på kalorier.

Er du en av dem som elsker vannmelon, og gjerne kan hive innpå med kilovis av denne søte saftige frukten når du først begynner? Fortsett med det! Vannmelon er nemlig ikke bare leskende og smakfull, men også sunnere enn mange tror.

Du blir ikke tykk av vannmelon

Det er kanskje den søte smaken som gjør at mange tror at de bør begrense inntaket av vannmelon, i hvert fall hvis de ønsker å gå ned i vekt. Men det stemmer faktisk ikke. Selv om vannmelon inneholder fruktsukker, så inneholder den også over 90 % vann. Det betyr at du får i deg mest vann, og ikke spesielt mye sukker når du spiser melon.

Vannmelon har det vi kaller for lav glykemisk belastning, noe som betyr at du ikke får særlig høyt blodsukker av å spise vannmelon. Dette er positivt både for vekt og helse.

I 100 gram vannmelon er det 30 kalorier. Det betyr at du får i deg 150 kcal hvis du spiser en halv kilo vannmelon, altså relativt lite når vi vet at en gjennomsnittsperson trenger rundt 2500- 3000 kcal per dag.

Slik finner du kaloribehovet ditt.

Når vi samtidig vet at vannmelon metter godt på grunn av det høye innholdet av vann, noe som gjør at vi kanskje spiser mindre annen mat, er det ikke så vanskelig å skjønne at også du som ønsker å gå ned i vekt kan spise vannmelon med god samvittighet!

Overvektig? Du trenger mindre kalorier enn du tror!

Full av helsefremmende antioksidanter

Men vannmelon inneholder ikke bare vann og sukker. Den er også rik antioksidanter, særlig lykopen, en type antioksidant som vi også finner mye av i tomater. Jo rødere melonen er, desto mer lykopen inneholder den.

Lykopen er viktig for hjertehelsen, reduserer risikoen for prostatakreft hos menn, kan gjøre oss mindre solbrente, og kan også se ut til å være viktig for beinhelsen.
Spiser du vannmelon får du også i deg vitamin C som i tillegg til å være et vitamin også er en antioksidant.

Les mer om antioksidanter her.

Lavere blodtrykk og mindre støl av vannmelon

Vannmelon er også rik på en aminosyre som heter L-citrulline. Denne aminosyren blir omdannet til Arginin i kroppen. Arginin er en aminosyre som øker nivået av nitrogenoksid i kroppen, noe som spiller en rolle i funksjonen til hjerte og immunforsvar.

Forskning har vist at vannmelon kan redusere blodtrykket hos overvektige med høyt blodtrykk, noe som sannsynligvis er på grunn av vannmelonens innhold av L-citrulline.

Forskning kan også tyde på at innholdet av L-citrulline gjør at vannmelon kan gjøre oss mindre støle etter trening.

Kilder: 
Collins JK, Wu G, Perkins-Veazie P et al. "Watermelon consumption increases plasma arginine concentrations in adults". Nutrition. 2007;23:3:261-266.
Figueroa A, Sanches-Gonazlez MA, Wong A et al."Watermelon extrat supplementation reduces ankle blood pressure and carotid augmentation indec in obese adults with prehypertension or hypertension". Am J hypertens 2012;6:640-643.
Tarazona-Díaz MP1, Alacid F, Carrasco M, Martínez I, Aguayo E (2013) Watermelon juice: potential functional drink for sore muscle relief in athletes. J Agric
Pérez-Guisado J1, Jakeman PM (2010) Citrulline malate enhances athletic anaerobic performance and relieves muscle soreness. J Strength Cond Res. 24(5):1215-22.
Annonse:
Annonse: