Foto: Erik Helgeneset

Knekkebrød er bra mat! I hvert fall hvis du går for de grove typene som inneholder mye fiber, og gjerne en del umettet fett også. Knekkebrød er også et bra valg for deg som ønsker å begrense inntaket av karbohydrater, og da er det ofte mindre karbohydrater i knekkebrød som ser hjemmebakte ut slik som de vi har testet her.

Mindre karbohydrater og fiber

Forskjellen på «hjemmebakte» knekkebrød som vi tester her, og andre typer knekkebrød som f.eks. Wasa Sport, er at de «hjemmebakte» ofte inneholder mer umettet fett fordi de inneholder frø som er rike på umettet fett. Mange av de «hjemmebakte» inneholder dessuten mindre karbohydrater enn andre typer knekkebrød. Innholdet av fiber er derimot ofte høyere i de vanlige typene, med unntak av noen typer hjemmebakt knekkebrød som vinnerne i denne testen her.

Lag dine egne knekkebrød

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet et utvalg av knekkebrød av typen «hjemmebakte». Utvalget ble foretatt etter hva som var tilgjengelig i de butikkene vi besøkte.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av knekkebrødene, har vi sett på innhold av karbohydrater, protein, mettet og umettet fett, fiber og salt. Karbohydrater, salt og mettet fett har trukket ned i denne testen, mens et høyt innhold av fiber, umettet fett og protein har trukket opp.

Fordi knekkebrød kan være en veldig god kilde til fiber, og fiber er noe de fleste av oss bør spise mer av, har vi latt knekkebrødenes innhold av fiber telle dobbelt opp.

Grunnen til at vi har vurdert lite karbohydrater som positivt, er at en del som velger knekkebrød som dette ønsker å begrense inntaket av karbohydrater.

I denne testen har vi valgt å gi terningkast 4 til 6, der 6 er de som vi mener er sunnest.

Smak er ikke en faktor i testen, men du kan stemme på den du syns smaker best.