Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Stor forskjell på omega-3 innholdet!

Fet fisk som makrell, sild og laks er våre beste kilder til to viktige næringsstoffer; omega-3 og vitamin D. Men ikke alle vet at et er stor forskjell på hvor mye de ulike fiskeslagene inneholder av disse to næringsstoffer.

Norge anbefales vi å spise å 300-450 gram fisk i uken, minst 200 gram av inntaket bør være fet fisk.

Derfor er fiskepålegg sunt

I fiskepålegg brukes laks, makrell og sardiner (brisling). I løpet av den siste tiden har det også kommet noen tunfiskpålegg som passer like godt på brødskiven som i salater og woker. Alle disse fiskeslagene inneholder omega-3-fettsyrer, vitamin D, sink, selen og jod, men det er klart mest omega-3 og vitamin D i makrell og sardiner.

Kosthold for deg som vil bli sunnere og sprekere

Mest D vitamin i sardiner

Sammenligner vi de ulike fiskeslagene, er det klart mest vitamin D i sardiner. Ferske sardiner inneholder nesten dobbelt (18,7 µg) så mye vitamin D som laks (10 µg) og hele fire ganger så mye som makrell (6 µg) når vi sammenligner 100 gram vare (basert på gjennomsnittsanalyser fra matvaretabellen.no).

I motsetning til makrell og laks inneholder sardinen hele bein. Det betyr også at sardiner på boks er en god kalsiumkilde.

Tunfisk regnes som en halvfet fisk, og inneholder derfor mindre omega-3 og vitamin D enn sild, laks og makrell.

Ned i vekt med personlig oppfølging? Sjekk om dette er noe for deg.

Mer jod i mager fisk

Fordi fet fisk er rikere på omega-3 og vitamin D, trekkes disse fiskeslagene ofte frem når det er snakk om sunnhet. Men det ikke alle vet er at mager fisk som torsk også har sine fordeler. Disse fisketypene inneholder nemlig mer jod enn fet fisk. Og jod er også et næringsstoff flere av oss får i seg for lite av. Mager fisk er dessuten rik på lettfordøyelig protein av god kvalitet.

Tre næringsstoffer du kan få for lite av

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sett på et utvalg fiskepålegg på boks som finnes i de største matvarekjedene.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på hvor mye umettet fett, protein, sukker, omega-3 og salt de inneholder pr 100 gram vare. Vi har latt innholdet av omega-3 har vi latt telle dobbelt, ettersom dette er et viktig næringsstoff som mange får for lite av.

Vi har dessverre ikke kunnet ta med innhold av kalsium og vitamin D i vår vurdering ettersom ikke alle produsentene har oppgitt dette på sine produkter.

I testen er produktene rangert fra terningkast 4 til 6. Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast 6. Et produkt som får terningkast 4 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter og matvarer. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 4 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Article Index

Annonse:
Annonse: