Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Kunne vært mer salat i alle.

En stor og god salat, kan være et godt alternativ både til lunsj og matpakke. Men hvor sunne er egentlig disse salatene, og metter de like godt som den tradisjonelle matpakken?

I denne testen har vi sammenliknet næringsinnholdet i ferdige salater som er å få kjøpt i de største matvarekjedene. Både salater som inneholder en del salat, og de som inneholder relativt lite salat, men mer korn eller belgfrukter slik som byggrynssalat og bønnesalat.

Hva betyr egentlig nøkkelhullet?

For lite salat og grønnsaker

De fleste som kjøper ferdige salater er opptatt av sunnhet. En salat til lunsj bidrar til det anbefalte inntaket om 5 porsjoner frukt/grønt om dagen, men ikke hvis den bare inneholder noen få salatblader, og lite andre grønnsaker. De fleste av salatene i denne testen kunne med fordelt inneholdt mer grønnsaker. Noen inneholder nærmest ingenting.

Viktig med nok protein

Proteiner bidrar til metthet og er viktige næringsstoffer i et komplett måltid. Skal du kun spise salat til lunsj eller middag, er det viktig at denne inneholder proteinrike ingredienser som kylling, skinke, tunfisk, egg, cottage cheese eller belgfrukter. En salat helt uten ingredienser som dette, metter dårlig, og kan ikke sies å være et komplett måltid.

Hva med dressingen?

Mange holder seg helt unna dressing fordi de har hørt at det er usunt. De fleste dressinger er laget av oljer, altså det sunne fettet, og er derfor ikke så usunne som mange tror. Men, hiver du innpå med mye dressing, får du også i deg en del kalorier, noe som kan være greit å ha i bakhodet hvis du ønsker å passe vekten.

Slik går du enkelt ned i vekt

For mye hvit pasta

En salat med mye grønnsaker, ikke bare salatblader, kan gi bra med fiber. Inneholder den i tillegg fullkornspasta, belgfrukter, eller hele korn som byggryn, får du i deg enda mer fiber. Dessverre ser vi utbredt bruk av fin pasta og ikke fullkornspasta i salatene. Her kan produsentene bli bedre.

Derfor bør du spise fiber og fullkorn

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet næringsinnholdet i ferdigpakkede salat som er å få kjøpt i de største matvarekjedene. Vi har sammenliknet næringsinnholdet per porsjon av hver salat.

For å gi en vurdering av salatene har vi sett på innholdet av mettet fett, sukkerarter, protein, salt og mengde salat/grønnsaker. ekstra poeng, mens salatene med minst eller mest energi har fått tilsvarende Mye mettet fett, sukker og salt, har trukket ned, mens innhold av grønnsaker og protein og middels har trukket opp. Vi skulle gjerne også ha vurdert innhold av fiber, men ettersom få av produsentene har oppgitt fiberinnholdet i sine salater, lot ikke dette seg gjøre.

Article Index

Annonse:
Annonse: