Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Lite fett, bra med protein!

Tar du en titt i meierihyllene, finner du et stort utvalg av yoghurt, skyr, kvarg, kesam, havregrøt, cottage cheese og andre små melkebaserte måltider. Hvert år kommer det nye varianter. I denne testen har vi sammenliknet næringsinnholdet i skyr og kvarg.

Proteinrike oster

Ikke alle vet at skyr og kvarg egentlig er en type ferskost. Sammenlikner du skyr og kvarg med vanlig yoghurt, har disse langt mer protein, og ofte også mindre fett enn en del yoghurttyper. Protein metter godt, og derfor er disse ostene perfekte små måltider når du er sulten eller bare har lyst på noe godt.

Småspiser du nok?

Sukker eller andre søtstoff?

Noen av typene i denne testen inneholder sukker, mens andre inneholder minimalt med sukker, men er i stedet tilsatt søtstoff som aspartam eller acesulfam K. Hva du bør velge, avhenger av aktivitetsnivå, hvor mye du spiser ellers, og om målet er vektnedgang, vektoppgang eller stabil vekt.

Ønsker du å gå ned i vekt, eller passe vekten, kan det være lurt å velge de typene som inneholder minst sukker og kalorier. Vil du derimot bare spise et sunt og mettende mellommåltid, og kanskje også unngå søtstoffer, kan du gjerne velge en av de andre typene.

Alle produktene i denne testen kan sies å være sunne små måltider.

Søte gleder

Bra mat etter trening

Protein metter ikke bare god, men er også viktig i forbindelse med trening fordi et tilstrekkelig og regelmessig proteininntak gjør at du lettere bygger og opprettholder muskelmassen. En del av produktene i denne testen passer derfor godt etter trening.

Vær bare klar over at mange av disse produktene inneholder for lite kalorier og karbohydrater til at det kan kalles skikkelig restitusjonsmat. Skal du fylle opp lagrene med det du trenger av både karbohydrater og protein etter trening, kan det derfor være lurt å spise eller drikke noe karbohydratholdig i tillegg. Skal du spise en skyr eller kvarg etter trening, kan du derfor gjerne også velge en av dem som inneholder sukker og ikke andre søtstoff.

Mat og trening

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet næringsinnholdet i et utvalg kvarg og skyr, som er å få kjøpt i de største matvarekjedene. Ettersom mange som kjøper produkter som dette er opptatt av å ikke få i seg for mye kalorier, har vi vurdert produktene etter hvor mye kalorier, mettet fett, sukker og protein de inneholder per 100 g. Vi har ikke vurdert fiber og kalsium fordi de fleste produktene ikke inneholder fiber, og fordi en del av produsentene ikke har oppgitt kalsiuminnholdet i sine produkter.

Smak er ikke en faktor i testen, men du kan stemme på den du syns smaker best.

Ettersom innholdet av fett er lavt i alle produktene, har vi kun latt dette telle halvparten av protein og sukker. Vi har valgt å gi terning 4-6 fordi vi anser alle produktene som sunne.

Article Index

Annonse:
Annonse: