Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:
Annonse:

Slik finner du balansen mellom energiinntak og energiforbruk.

Har du tips til hvordan jeg kan finne balansen mellom hvor mye jeg spiser og hvor mye jeg skal være i bevegelse?

Trenger man dagsbehovet(2000 kcal) hvis man kunne går 1-1 1/2 times gå tur? Hvorfor trenger man 2000 kcal? Det er jo 24 timer i et døgn, hvor går energien hvis man for eksempel sitter stille resten av dagen?


Hei og takk for spørsmål!

Hvor mange kalorier du trenger per dag, avhenger av kjønn, alder, størrelse, aktivitetsnivå og kroppssammensetning. Generelt er det slik at jo større du er, og jo høyere muskelmasse du har, desto høyere forbrenning har du også. Kvinner har gjerne mindre muskler enn menn, og dermed også lavere forbrenning. Etter hvert som vi blir eldre, reduseres ofte muskelmassen, noe som også fører til lavere forbrenning. Sist men ikke minst, er det jo slik at jo høyere aktivitet du har, desto høyere desto mer kalorier forbrenner du.

Beveger du deg mye, forbrenner du også mye, men det er ikke slik at du kun forbrenner kalorier når du er i bevegelse. Kroppen din forbrenner også kalorier bare på å holde seg varm og "i live". Du forbrenner altså kalorier både når du sover og når du sitter, men selvfølgelig ikke så mye som når du går eller løper.

Det finnes formler der du kan regne ut omtrent hvor mye kalorier du forbruker i løpet av en dag. Her kan du skrive inn hvor mye tid du bruker på å gå, sitte, sove osv., og så finner du ditt energiforbruk/behov.

For de aller fleste blir det mer enn nøyaktig nok å bruke tommelfingerregelen om at vi trenger ca. 30-35 kcal per kilo kroppsvekt per døgn. Det betyr at en som veier 70 kilo trenger rundt 2100-2500 kcal per døgn. Er du veldig aktiv trenger du mer, lever du et ganske stillesittende liv, trenger du kanskje mindre.

Les også: Slik regner du ut kaloribehovet ditt

Hvis målet er å gå ned i vekt, bør du være i et kaloriunderskudd der du får i deg ca. 500 kcal mindre per døgn enn du egentlig trenger. Da vil du gå ned ca. ½-1 kilo per uke.

Håper dette var forståelig☺

Beste hilsen Cathrine Borchsenius, klinisk ernæringsfysiolog Bramat.no

Annonse:
Annonse: