Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:
Annonse:
Annonse:

Mindre salt og mettet fett i alle!

Det er lenge siden vi i Bramat.no har sammenliknet næringsinnholdet i peanøtter. Siden forrige test har peanøttene blitt klart sunnere. Ingen inneholder palmeolje, og saltinnholdet er klart lavere!

Sunt med nøtter

Ristede og saltede peanøtter er ikke like sunt som naturelle peanøtter. Naturelle peanøtter er en kilde til fiber, protein, sunne fettsyrer, vitamin E og andre antioksidanter, B-vitaminer og mineraler og sporstoffer. Dessuten inneholder naturelle peanøtter svært lite salt.

Næringsinnholdet i nøtter

Viktig hva slags olje nøttene ristes i

Når nøttene ristes i olje, blir de mer fettrike og kaloriinnholdet øker. Brukes det en sunn olje som raps, blir likevel fettsammensetningen bra. Men, når det brukes kokosolje og palmeolje øker innholdet av mettet fett. Palmeolje bidrar særlig med den kolesteroløkende palmitinsyren.

For noen år siden var de fleste peanøtter ristet i palmeolje, denne gangen fant vi kun peanøtter som var ristet i solsikke- , raps-, shea, kokos, eller peanøttolje. Kokosolje inneholder også mettet fett slik som palmeolje, men disse fettsyrene er ikke like helseskadelige som de mettete fettsyrene vi får fra palmeolje.

Pass deg for palmeolje

Velg nøtter med lite salt

Mange får i seg over dobbelt så mye salt som anbefalt. Dette øker risikoen for hjerte- karsykdom og visse former for kreft. Peanøtter og andre nøtter kan inneholde relativt mye salt. Derfor er det positivt at produsentene nå har redusert innholdet av salt i forhold til hva det var for noen år siden. Spiser du mye nøtter, kan det være lurt å spise mest av de usaltete nøttene, og velge de typene som inneholder minst salt når du kjøper saltede nøtter.

En teskje salt er mer enn nok!

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sett på peanøttenes innhold av kalorier, mettet fett, umettet fett, sukker, protein fiber og salt. Mye kalorier, mettet fett., sukker og salt har trukket ned. Fiber, protein og umettet fett har trukker opp. Vi har valgt å la salt telle dobbelt ettersom de aller fleste får i seg for mye salt.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast 5 og de minst sunne får terningkast 3. Et produkt som får terningkast 6 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter i andre tester.

Annonse:
Annonse: