Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:
Annonse:
Karotenoider en gruppe sterke, fettløselige antioksidanter som kan ha betydning for helsen. .

Rundt 50 av de 600 kjente karotenoidene kan omdannes til vitamin A og er såkalte provitamin A-karotenoider, bl.a. alfa- og betakaroten, betakryptoxantin. Andre viktige karotenoider er lykopen, lutein og zeaxantin. Karotenoider kjennetegnes ved at de gir maten gule, oransje og røde farger. En viktig rolle karotenoidene har, er å beskytte kroppen mot frie radikaler. Et kosthold rikt på karotenoider fra frukt og grønnsaker kan beskytte mot skader fra frie radikaler, være en kilde til vitamin A og fremme et sunt immunforsvar. I følge WORLD CANCER RESEARCH FUND OG AMERICAN INSTITUTE FOR CANCER RESEARCH kan mat som inneholder karotenoider sannsynligvis redusere risikoen for kreft i munn, svelg, strupe, lunger, spiserør og prostata. Gode kilder til karotenoider er søtpotet, paprika, papaya, gulrøtter, grønnkål, brokkoli, rosenkål, mais, sitrusfrukter, gresskar, tomater, spinat og melon. Til tross for at karotenoidene er gule og røde så finner vi dem også i de grønne grønnsakene. Grunnen til at vi ikke ser fargen er plantens grønne klorofyll. Varmebehandling av matvarene økter tilgjengeligheten av karotenoidene. De er nemlig bundet i plantevevet. Denne bindingen løses opp når maten finhakkes (mekanisk) eller varmebehandles. Opptaket karotenoider i tarmen øker dersom måltidet også inneholder fett, f.eks. matolje. .

Annonse:

Ukens oppskrifter

Siste tester

En vanlig feilmerking på protein, gjør det utfordrende å konkurrere på like premisser.