Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Bra med fiber i vinnerne.

 Det er mye bra med havregrøt. Både den du lager fra bunnen av, og den du kan kjøpe ferdig i porsjonspakker.

Havregrøt i porsjonspakninger er et bra alternativ både til frokost, lunsj og mellommat. I dag finnes det flere typer porsjonsgrøt i butikkene, både tørre og ferske. De ferske inneholder generelt litt mer sukker enn de tørre, men er du en av dem som tar en skje syltetøy, honning eller sukker over grøten, så kan det hende at grøten du lager fra pose blir minst like søt som den ferdige.

Så mange kalorier trenger du

Sunt med havre

Det er mange helsefordeler ved å spise havre. Havre er rik på betaglukaner, en type fiber som kan virke kolesterolsenkende. Betaglukaner har også vist seg å gi et stabilt blodsukker, noe som gir mindre søtsug, bedre konsentrasjon, lettere for å holde vekten, og som er en fordel for de som har eller står i risiko for å utvikle diabetes type 2.

Forskning viser at de som spiser bra med fiber og fullkorn, har redusert risiko for livsstilssykdommer som hjerte- karsykdom, diabetes type 2 og kreft.

Velger du en av porsjonsgrøtene som inneholder mest fiber, får du i deg 8-10 gram fiber. Vi anbefales å spise rundt 35 gram fiber per dag, så en porsjon fiberrik havregrøt kan dermed utgjøre en betydelig del av ditt daglige fiberinntaket.

Kjør på med fiber!

Glutenfri havre

Havre er et glutenfritt korn, og passer derfor for de som har cøliaki eller en eller annen form for glutenintoleranse. Men havre kan være ”forurenset” med gluten fra annet korn, derfor er det kun noen typer havre som garanteres å være glutenfri. Kun en av grøtene i denne testen er laget med glutenfri havre.

Hørt om lav FODMAP dietten?

Grøt i farta

I denne testen har vi sammenliknet næringsinnholdet i tørre grøter som skal tilsettes kokende vann. Alle typene passer fint både som frokost, mellommåltid, lunsj og kveldsmat. Ingen av dem inneholder veldig mye kalorier, og heller ikke så mye protein. Vil du ha et måltid som metter enda litt bedre, kan du derfor ha i for eksempel litt cottage cheese eller nøtter i grøten.

Greit å vite om karbohydrater og blodsukker

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet næringsinnhold i tørre porsjonsgrøter som er å få kjøpt i de største matvarekjedene.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på hvor mye sukker, fiber, protein, salt, mettet- og umettet fett de inneholder. Vi har latt mengden sukker og fiber telle dobbelt, ettersom dette er viktig når det kommer til sunnhet.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast 6 og de med lavest score får terningkast 4. Et produkt som får terningkast 6 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 4 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Article Index

Annonse:
Annonse: