Styrketrening for løpere

PLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMITPLG_ITPSOCIALBUTTONS_SUBMIT

Tren styrke, løp bedre.

Løping er en svært effektiv utholdenhetstrening, og ikke minst tidseffektivt. Men løping er også belastende for kroppen og kan gi skader. Når du løper vil din kroppsvekt ganger tre forplante seg oppover beina. Løper du mye, eller tar frem løpeskoene etter en vinter uten løping, er det derfor viktig å trene styrke for å forebygge skader.

Styrketrening for bedre fremdrift

Styrketrening er også bra for selve fremdriften, arbeidsøkonomien. Du vil kunne forbedre teknikken din med styrketrening, da det er god balanse i muskelapparatet, du utvikler god «fjærstivhet» og du holder teknikken bedre når du begynner å bli sliten. Tren hofteledd, forside, bakside, stabilitet og spenst.

Tren kjernemuskulaturen også

Styrketrening for mage, rygg og kjernemuskulatur vil også gi deg et bedre løpssteg. Mye av kraften vil nemlig forsvinne om midtpunktet ditt ikke klarer å holde godt nok i mot for hvert steg

Vanlige løpeskader

Det vanligste skadene som følge av løping, er kne og leggskader ofte på grunn av overbelastning eller feilbelastning. Det er da viktig at det er god balanse mellom styrkeforholdet i forside, bakside og stabilitet i ankelleddet.

Er du ikke i så god form vil vanlig styrketrening gi god effekt, men for de som er godt trent vil spesifikke øvelser som du kan se i filmen nedenfor kunne gi deg videre fremgang. Løper du tre ganger i uken, og trener styrke to ganger i uken vil du få god fremgang samtidig som du forebygger skader.

 

 

 

Kommenter med Facebook

Annonse:

Meld deg på vårt nyhetsbrev