Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

© 2011 - 2017 BraMat AS
Annonse:
Annonse:

Tidsklemma, et utrykk skapt av de som har dårlig samvittighet?

Dårlig samvittighet for det de ikke får gjort på jobben, og at de har for lite tid til barna, huset, mannen, vennene eller seg selv.

Dårlig tid som stresser deg er nedbyggende for kroppen, dårlig samvittighet oppå dette minker heller ikke på stresset. Hvis du kjenner deg igjen i dette, har vi et viktig tips: Fokuser på det du gjør, og ikke det du burde ha gjort!

Trenger du flere timer i døgnet?

For å få mer tid, må du ta deg tid til å tenke over hvordan du har havnet i en hverdag der du alltid har underskudd av tid. Kan du gjøre noe for å få bedre tid til din helse og mer kvalitet med de du er glad i?

Ingen kan ikke ha tid til alt, derfor må du ta bor de uviktige tingene, om ikke annet i perioder. Dette kan være vanskelig, særlig for deg som opplever at livet og kravene har tatt fullstendig overhånd og styrer livet på en slik måte at du føler deg fanget i eget liv, uten å ha kontroll.

Vi trenger trening

Hverdagen vår blir mindre og mindre fysisk, både jobb og fritid. Klassiske kroppsarbeideryrker som hogstarbeid eller jordbruk har også blitt mindre fysisk aktive fordi alt er mer mekanisert. Men kroppen vår trenger bevegelse for at vi kan holde oss friske og sterke.

Trening og helse går hånd i hånd. Vår kropp bryr seg lite om du har turbukse eller tights, helsegevinst er det uansett.

Bare 15 minutter mer aktivitet hver dag gir deg øket helesegevinst, så enkelt er det. Vi har en tendens til å tenke alt eller ingenting.

På treningssentrene blir du ofte oppfordret til å trene minst tre ganger i uka, men trener du ingenting fra før kan en treningsøkt i uka sammen med litt mer aktivitet som gå- eller sykkelturer gi deg en meget fin form fremgang.

Bytt ut til positive vaner

I følge Stephen Covey, forfatteren av boken "7 Habits of Highly Effective People" tar det 21 dager å skape ny vaner. Gjentar du noen i tre uker så er vanen en del av deg. Hvilke vaner kan du bytte ut til fordel for aktivitet? Her kan en refleksjon hjelpe mye, ikke minst med noen som kjenner deg og tørr å si sin mening. For noen negative vaner kan være tøffe å ta i mot. Løsningen er ofte rett forran nesa di! 

Realistiske mål

Faren med å ha for store ambisjoner er at om du ikke klarer å nå målene dine, gir du opp og setter deg tilbake i sofaen. Progresjon kan vær vel så smart, øk antall treningsdager etter en plan og øket form.

For eksempel om en måned, da vil formen har økt, treningene er ikke et ork og messt sansynlig har du også økt det psykiske overskuddet.

Tenk på en slik prosess som noe positivt for ditt og familien sitt liv, den skal ikke bli ennå en belastning.

Annonse:
Annonse: